Komunikat dotyczący plików cookies Niniejsza witryna internetowa, w celu zapewnienia Państwu odpowiedniej jakości usług, korzysta z plików cookies. Mogą również korzystać z nich współpracujące z nami instytucje i reklamodawcy. W przeglądarkach internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Pozostając w tym serwisie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies.

x
  Strona główna     GALERIE     kontakt     Regulamin     mapa serwisu     powiadom o stronie     startuj z nami     drukuj stronę
Wersja językowa:  polski Deutsch
wtorek, 14 lipca 2020 11:27   Imieniny: Ulryka, Bonawentury, Kamila

Szukaj hoteli:

Data zameldowania

calendar

Data wymeldowania

calendar
Gorzów Wlkp. - Zawarcie
Statystyki serwisu
obecnie gości: 27
odwiedziło nas: 50620868
liczba odsłon: 130390244
liczba stron: 5435
komentarzy: 61322
Ostatnio aktualizowane strony
 "Działania bojowe 1. Dywizji Pancernej gen. Maczka na Zachodzie"
 Spływ kajakowy Jakiś Tam
 Spływy kajakowe Mierzęcką Strugą
 Stadnina Bronków
 Jezioro Borek
 Rzeka Jakaś Tam
 Wspomnienia Sergiusza Jackowskiego
 HOTELE
 Hotel Jakiś Tam
NAJCZĘŚCIEJ OGLĄDANE
 AKTUALNOŚCI
 Ciekawe miejsca
 Wirtualna wycieczka
 Trasa dojazdu
 Podziel się widokiem
 Muzyczne
 Kulturalne
 Sportowe
 Cykliczne
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
 KONOTOP
 GOŚCIM
 SYCOWICE
 RĄPICE
 SIERCZ
 BOBRÓWKO
 OPALEWO
 GMINA KOLSKO
 GĄDKÓW WIELKI
Strona główna «  TURYSTYKA  «  Sport i rekreacja  «  Szlaki i ścieżki rowerowe  «  Okolice Gorzowa  «  Gorzów Wlkp. - Zawarcie  
Gorzów Wlkp. - Zawarcie

 

Szlak nr 3: Gorzów Wielkopolski  - Zawarcie - Ciecierzyce - Borek - Brzozowiec - Glinik - Orzelec - Bolemin - Płonica - Koszęcin - Niwica - Zawarcie - Gorzów Wielkopolski Długość 51,4 km.

Szlak zielony prowadzi głównie nadwarciańskimi wałami przeciwpowodziowymi rzeki Warty i Kotliną Gorzowską. Bardzo długi z możliwością podzielenia trasy na dwie części (27,0 km i 24,8 km), koniec lub początek w Deszcznie PKP. 

Wycieczkę rozpoczynamy tradycyjnie pod dworcem PKP w Gorzowie Wlkp. (0,0 km) przy tablicy informacyjnej szlaków turystycznych, a obok pomnika kolejarzy pionierów wystawionego w 1985 roku przez załogę węzła PKP w Gorzowie Wlkp.
Kierujemy się ul. Składową, przejeżdżamy mostek na Kłodawce opodal jej ujścia do Warty, potem w prawo pod wiaduktem kolejowym (0,3 km) i zaraz w lewo na promenadę nadwarciańską. Doprowadza ona do mostu na Warcie, z którego zjazd do 200-letniego spichlerza - obecnie filii
Muzeum Miejskiego (1,o km) z gigantycznym kołem zamachowym przed wejściem. Czynne 10.oo -16.oo.
Po zwiedzeniu powracamy przejściami dla pieszych do mostu na Warcie i jadąc chodnikiem wzdłuż rzeki na wschód docieramy przy ruinach dawnych magazynów do ul. Wał Okrężny wysadzoną czerwoną odmianą kasztanowca gdzie można już zjechać na jezdnię. Mijamy po prawo budynek Oddziału Regionalnego PTTK w Gorzowie Wlkp. by wkrótce stanąć przed eklektycznym pałacykiem wybudowanym w 1876 roku przez Hermana Pauckscha (2,0 km) - obecnie Wojewódzkim Domem Kultury. Pałac otoczony jest parkiem ozdobnym (platany, dęby, klony, jesiony i lipy) z fontanną zwieńczoną postaciami bawiących się dzieci. Kontynuujemy jazdę wałem przeciwpowodziowym pod nowym mostem na Warcie, mijamy port barek rzecznych i wkrótce docieramy do mostu (3,3 km) na Kanale Ulgi. Przekraczamy go i zaraz skręcamy w lewo na wał. Po lewo rozpościera się z czasem coraz obszerniejsza panorama Gorzowa Wlkp. z charakterystycznymi akcentami kościołów: klinkierowa wieżą Chrystusa Króla, neoromańskiego Świętego Krzyża, kominów Elektrociepłowni i maszt stacji nadawczo-odbiorczej na ul. Podmiejskiej. Mijamy po prawo (6,8 km) zabudowania oczyszczalni miejskiej. Jadąc wałem, którego stoki porośnięte przez stare wierzby nadają szczególny urok otoczeniu wśród którego, rej wodzą sroki i kawki. Po drugiej stronie rzeki widoczne domostwa wraz z kościołem w Czechowie (8,0 km) i przed skrzyżowaniem (13,8 km) wieża widokowa w
Santoku. Tu rozpoczyna się szlak czarny biegnący na północ do przeprawy promowej w Santoku. My kontynuujemy przejazd wałem by opuścić go we wsi  Borek. Przy barokowym kościele z XVIII wieku (16,3 km) z umieszczonym w wieży dzwonem z końca XVI wieku i ciągle sprawnym zegarem wjeżdżamy na asfalt. Pół kilometra za wsią naprzeciw leśnictwa jest zagospodarowane miejsce wypoczynku, a nieco dalej boisko piłkarskie KS „Korona”. Wjeżdżamy w las gdzie po lewej stoją zrujnowane domki dawnego ośrodka ZSMP. Przy skrzyżowaniu ulic (18,5 km) opuszczamy las i prosto wśród pól docieramy do centrum wsi  Brzozowiec. Skręt w prawo i obok kościoła w lewo (20,7 km) gdzie przekraczamy drogę międzynarodową nr 3. Polną drogą kontynuujemy jazdę w stronę lasu, skrzyżowanie dróg polnych ( w lewo bez znaków 200 m stacja kolejowa), przejazd kolejowy i wkraczamy w las, którym docieramy do drogi asfaltowej w  Glinku (24,6 km).

Jeśli chcemy podzielić naszą wycieczkę na dwie części to tu należy skręcić w prawo by poprzez Maszewo dotrzeć do odległej o 2,9 km stacji PKP w Deszcznie. Skręcając w lewo dojedziemy po dwóch kilometrach do kąpieliska nad jeziorem Glinik.

 

My jedziemy prosto w stronę kościoła (24,9 km) w centrum wsi. Dwieście metrów dalej nadleśnictwo ustawiło ciekawe tablice edukacyjne - „Nisze pokarmowe ptaków” i „Leśny Budzik”.
Poprzez las docieramy obok przystanku MZK do 
Orzeleca (27,4 km) gdzie rośnie rozłożysty dąb. Kontynuujemy jazdę asfaltem przez  Bolemin do skrzyżowania z drogą nr 22 , przekraczamy ją i przed przejazdem kolejowym stajemy (32,4 km) obok kościoła szachulcowego (obecnie otynkowanego) z końca XVIII wieku, tj. z okresu zasiedlenia wsi. Docieramy do skrzyżowania w Płonicy (33,5 km) gdzie znajduje się sklep, przystanek PKS i kolejny pomnikowy okaz dębu. Opuszczamy drogę asfaltową i kierując się drogą polną dojeżdżamy do wału (35,6 km) gdzie po skręcie w prawo ponownie podziwiamy rozlewiska Warty, malownicze wierzby, dęby i topole . My kontynuujemy jazdę wałem, mijamy stację pomp i zaraz potem obok samotnego gospodarstwa (39,5 km) docieramy do grupy kilkunastu dębów. Węzeł szlaków rowerowych. Początek rowerowego szlaku żółtego.
Kolejna stacja pomp w Niwicy (42,0 km), grupa olszyn szarych (42,6 km). Zbliżamy się do Gorzowa Wielkopolskiego podziwiając z wału jego panoramę z dominującymi nad miastem żółtymi budynkami dawnej jednostki wojskowej. Dojeżdżamy do drogi asfaltowej (45,3 km), którą skręt w lewo przez kanał Ulgi do przejazdu kolejowego przed mostem kolejowym. Dalej prosto do mostu na kanale Ulgi (46,2 km) gdzie pętla szlaku zielonego się zamyka. Dojazd do centrum  Gorzowa Wielkopolskiego  (47,6 km) w lewo ul. Groblą. Po przejechaniu pod wiaduktem kolejowym, pozostawiając po lewej nowoczesny biurowiec zwany „Titanikiem” dojeżdżamy do Rynku.

Zbigniew Rudziński

 Komentarze (0)  

SONDA
[15.09.2014]
Głosowanie zakończone
 

Copyright © 2004-2014 amb software | Wszelkie prawa zastrzeżone | Wykonanie: amb software
Polecamy przeglądarkę Mozilla Firefox.
...

Request served in 1.01 sec