Komunikat dotyczący plików cookies Niniejsza witryna internetowa, w celu zapewnienia Państwu odpowiedniej jakości usług, korzysta z plików cookies. Mogą również korzystać z nich współpracujące z nami instytucje i reklamodawcy. W przeglądarkach internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Pozostając w tym serwisie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies.

x
  Strona główna     GALERIE     kontakt     Regulamin     mapa serwisu     powiadom o stronie     startuj z nami     drukuj stronę
Wersja językowa:  polski Deutsch
OSTATNI KOMENTARZ
~maja :: 01.07.2020 14:23
czyzby?to sie dopiero okaze.
wtorek, 07 lipca 2020 08:56   Imieniny: Cyryla, Estery, Metodego

Szukaj hoteli:

Data zameldowania

calendar

Data wymeldowania

calendar
Fortyfikacje wzdłuż linii Noteci w Drezdenku
Statystyki serwisu
obecnie gości: 88
odwiedziło nas: 50504083
liczba odsłon: 129949199
liczba stron: 5435
komentarzy: 61320
Ostatnio aktualizowane strony
 "Działania bojowe 1. Dywizji Pancernej gen. Maczka na Zachodzie"
 Spływ kajakowy Jakiś Tam
 Spływy kajakowe Mierzęcką Strugą
 Stadnina Bronków
 Jezioro Borek
 Rzeka Jakaś Tam
 Wspomnienia Sergiusza Jackowskiego
 HOTELE
 Hotel Jakiś Tam
NAJCZĘŚCIEJ OGLĄDANE
 AKTUALNOŚCI
 Ciekawe miejsca
 Wirtualna wycieczka
 Trasa dojazdu
 Podziel się widokiem
 Muzyczne
 Kulturalne
 Sportowe
 Cykliczne
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
 KONOTOP
 GOŚCIM
 SYCOWICE
 RĄPICE
 SIERCZ
 BOBRÓWKO
 OPALEWO
 GMINA KOLSKO
 GĄDKÓW WIELKI
Strona główna «  HISTORIA  «  Fortyfikacje, obwarowania  «  Fortyfikacje wzdłuż linii Noteci w Drezdenku  
Fortyfikacje wzdłuż linii Noteci w Drezdenku

 

Na skraju moreny, wzdłuż linii Noteci, rozciąga się sieć umocnień południowego krańca Wału Pomorskiego.

Pas fortyfikacji, których budowę zakończono w 1937 roku, podczas działań II wojny światowej, wydawał się hitlerowskim Niemcom nieprzydatny, więc inwestycja nigdy nie została zakończona.

W założeniu fortyfikacje miały osłaniać Pomorze Zachodnie przed uderzeniem wojsk polskich. Swoją przydatność potwierdziły dopiero zimą 1945 roku, jako linia niemieckiego oporu wobec nadciągającej Armii Czerwonej. Nie stanowiły jednak czynnika, który mógłby powstrzymać Rosjan. Przed rokiem 1945 wyposażenie fortyfikacji  w części zdemontowano i przewieziono w rejon Wału Atlantyckiego. Nie zadbano również
o obsadzenie systemu dostatecznie  liczną i odpowiednio przeszkoloną załogą. Podczas szybkiej ofensywy radzieckiej umocnienia zostały zniszczone tylko w niewielkim stopniu. Stan, który możemy oglądać dzisiaj to efekt późniejszych wysadzeń, głównie z lat 50. XX wieku.
 
Umocnienia linii noteckiej rozciągają się na ponad sześćdziesięciokilometrowym odcinku, wzdłuż brzegu Pradoliny Toruńsko – Eberswaldzkiej. Schrony rozmieszczone są nierównomiernie, średnio co pół kilometra. Ich największe zagęszczenie dotyczy odcinka pomiędzy Zwierzyniem a Drezdenkiem, na którym występują nawet po trzy obiekty na przestrzeni kilometra. Znaczne zagęszczenie umocnień można obserwować w miejscach o szczególnym znaczeniu strategicznym, np. przy dworcu  i moście kolejowym w Drezdenku.
 
Większość fortyfikacji  linii noteckiej  to jedno- lub dwusektorowe obiekty
o odporności B1, przystosowane do prowadzenia ognia czołowego. Najcięższe budowle, o odporności A, zlokalizowano
w sąsiedztwie jazu na Noteci - jednego
z dwóch jazów, których budowę pierwotnie planowano. Miały one znajdować się 
w Drezdenku i w Gorzowie. Zrealizowano tylko ten drezdenecki. Był to jaz klapowy
o całkowitej długości ok. 250 m.  Składał się
z kilku zapór klapowych, śluzy żeglugowej, schronów z maszynownią i mechanizmami podnoszenia klap. Założenie od południa zamykał wał przeciwpowodziowy i nasyp kolejowy, od północy zaś, pozycja osłonowa, składająca się z jednosektorowych standartowych schronów bojowych
i większego schronu służącego załodze jazu.

 

Źródło informacji oraz zdjęcia: www.drezdenko.pl


 
 

 Komentarze (0)  

SONDA
[15.09.2014]
Głosowanie zakończone
 

Copyright © 2004-2014 amb software | Wszelkie prawa zastrzeżone | Wykonanie: amb software
Polecamy przeglądarkę Mozilla Firefox.
...

Request served in 0.89 sec