Komunikat dotyczący plików cookies Niniejsza witryna internetowa, w celu zapewnienia Państwu odpowiedniej jakości usług, korzysta z plików cookies. Mogą również korzystać z nich współpracujące z nami instytucje i reklamodawcy. W przeglądarkach internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Pozostając w tym serwisie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies.

x

  Strona główna     GALERIE     kontakt     Regulamin     mapa serwisu     powiadom o stronie     startuj z nami     drukuj stronę
Wersja językowa:  polski Deutsch
OSTATNI KOMENTARZ
~wnuczek :: 23.11.2017 17:29
Rowery i grzyby oraz rzeka to jest nasz Skarb
piątek, 24 listopada 2017 10:15   Imieniny: Flory, Emmy, Chryzogona

Szukaj hoteli:

Data zameldowania

calendar

Data wymeldowania

calendar
Most podnoszony na kanale portowym - Nowa Sól
Statystyki serwisu
obecnie gości: 87
odwiedziło nas: 76782377
liczba odsłon: 211656084
liczba stron: 5559
komentarzy: 69121
Ostatnio aktualizowane strony
 Green Town of Jazz
 9 Lubuskie Zaduszki Jazzowe 2017 z kwintetem Zbigniewa Namysłowskiego
 Winobranie 2-10.09.2017
 XV edycja Muzyki w Raju
 Przedsionek Raju 2017
 Przystanek Woodstock 2017
 HOTELE
 Lato Muz Wszelakich 2017
 Jacek Frąckiewicz – Malowidła
NAJCZĘŚCIEJ OGLĄDANE
 AKTUALNOŚCI
 Ciekawe miejsca
 Wirtualna wycieczka
 Trasa dojazdu
 Podziel się widokiem
 Muzyczne
 Kulturalne
 Sportowe
 Cykliczne
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
 KONOTOP
 GOŚCIM
 GĄDKÓW WIELKI
 SYCOWICE
 GMINA SZCZANIEC
 BOBRÓWKO
 RĄPICE
 OPALEWO
 SIERCZ
Strona główna «  HISTORIA  «  Zabytkowe perełki ziemi lubuskiej  «  Most podnoszony na kanale portowym - Nowa Sól  
Most podnoszony na kanale portowym - Nowa Sól

 

Został wybudowany w Nowej Soli
w 1927 r. Powstały, stalowy most podnoszony, zastąpił wcześniejszy - drewniany most dwuklapowy.

Obiekt ten, ze względu na zastosowane rozwiązania konstrukcyjne, zaliczany jest do jednych z najcenniejszych zabytków techniki w kraju i w Europie.

Reprezentuje on typ budownictwa mostowego i myśl techniczną 1. poł. XX w., posiada oryginalne rozwiązania techniczne dostosowane do specyficznych warunków terenowych. Zastosowany przez projektantów  układ konstrukcyjny mostu jest oryginalny i niepowtarzalny. Wyróżnia go m. in. zastosowanie 4 przeciwwag i unoszonego przęsła.

W 1927 r. była to więc nowoczesna
i nowatorska konstrukcja, która umożliwiła funkcjonowanie portu i przyjmowanie większości odrzańskich jednostek pływających. W lutym 1945 roku wycofujące się z miasta jednostki niemieckie dokonały uszkodzenia mostu. W celu przywrócenia ruchu pieszego między brzegami kanału portowego, została zbudowana drewniana kładka która pod koniec lat dziewięćdziesiątych została rozebrana. Właściwy remont mostu przeprowadzono dopiero w latach 1954-1956, kiedy to zmodernizowano układ napędowy zastępując ręczny - elektrycznym. W takim stanie most przetrwał do 1988 roku, gdy, ze względu na pogarszający się stan techniczny, ruch kołowy został zamknięty i dopuszczono jedynie ruch pieszy. Od 1993 roku, czyli od momentu przeprowadzenia kapitalnego remontu konstrukcji mostu oraz mechanizmu podnoszenia, jego stan techniczny jest bardzo dobry.

Mosty o podobnych rozwiązaniach konstrukcyjnych znajdują się w: Europie - most kolejowy na rzece Rethe koło Hamburga (1934 r.) oraz w Stanach Zjednoczonych.

 

Źródło informacji: www.nowasol.pl oraz http://pl.wikipedia.org/wiki/Most_podnoszony_w_Nowej_Soli

Zdjęcia: www.nowasol.pl


 Komentarze (0)  
Pogoda w regionie
[24.11.2017 10:07]

Clear
Temperatura: 10.2°C
Wilgotność: 79%
Ciśnienie: 1011hPa (Steady)
Wiatr: 11.3km/h,  ESE
Uniwersytet Zielonogórski
MDO

SONDA
[30.05.2017]
Głosowanie zakończone
 

Copyright © 2004-2017 amb software | Wszelkie prawa zastrzeżone | Wykonanie: amb software
Polecamy przeglądarkę Mozilla Firefox.
...

Request served in 0.37 sec