Komunikat dotyczący plików cookies Niniejsza witryna internetowa, w celu zapewnienia Państwu odpowiedniej jakości usług, korzysta z plików cookies. Mogą również korzystać z nich współpracujące z nami instytucje i reklamodawcy. W przeglądarkach internetowych można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Pozostając w tym serwisie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookies.

x

  Strona główna     GALERIE     kontakt     Regulamin     mapa serwisu     powiadom o stronie     startuj z nami     drukuj stronę
Wersja językowa:  polski Deutsch
piątek, 28 lipca 2017 08:57   Imieniny: Aidy, Marceli, Wiktora

Szukaj hoteli:

Data zameldowania

calendar

Data wymeldowania

calendar
Most podnoszony na kanale portowym - Nowa Sól
Statystyki serwisu
obecnie gości: 208
odwiedziło nas: 73721227
liczba odsłon: 201024407
liczba stron: 5553
komentarzy: 68868
Ostatnio aktualizowane strony
 HOTELE
 Lato Muz Wszelakich 2017
 Jacek Frąckiewicz – Malowidła
 Lubuskie Lato Filmowe 2017
 Spływ po rzece Obrzyca
 Muzeum Obozów Jenieckich
 9. Ogólnopolski Festiwal Piosenki Dziecięcej i Młodzieżowej FUMA 2017 i koncert Kasi Kowalskiej
 Dni Kultury Studenckiej Bachanalia 2017
 Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze zaprasza na wystawę prac Jacka Malczewskiego
NAJCZĘŚCIEJ OGLĄDANE
 AKTUALNOŚCI
 Ciekawe miejsca
 Wirtualna wycieczka
 Trasa dojazdu
 Podziel się widokiem
 Muzyczne
 Kulturalne
 Sportowe
 Cykliczne
NAJCZĘŚCIEJ KOMENTOWANE
 KONOTOP
 GOŚCIM
 GĄDKÓW WIELKI
 SYCOWICE
 GMINA SZCZANIEC
 BOBRÓWKO
 RĄPICE
 OPALEWO
 SIERCZ
Strona główna «  HISTORIA  «  Zabytkowe perełki ziemi lubuskiej  «  Most podnoszony na kanale portowym - Nowa Sól  
Most podnoszony na kanale portowym - Nowa Sól

 

Został wybudowany w Nowej Soli
w 1927 r. Powstały, stalowy most podnoszony, zastąpił wcześniejszy - drewniany most dwuklapowy.

Obiekt ten, ze względu na zastosowane rozwiązania konstrukcyjne, zaliczany jest do jednych z najcenniejszych zabytków techniki w kraju i w Europie.

Reprezentuje on typ budownictwa mostowego i myśl techniczną 1. poł. XX w., posiada oryginalne rozwiązania techniczne dostosowane do specyficznych warunków terenowych. Zastosowany przez projektantów  układ konstrukcyjny mostu jest oryginalny i niepowtarzalny. Wyróżnia go m. in. zastosowanie 4 przeciwwag i unoszonego przęsła.

W 1927 r. była to więc nowoczesna
i nowatorska konstrukcja, która umożliwiła funkcjonowanie portu i przyjmowanie większości odrzańskich jednostek pływających. W lutym 1945 roku wycofujące się z miasta jednostki niemieckie dokonały uszkodzenia mostu. W celu przywrócenia ruchu pieszego między brzegami kanału portowego, została zbudowana drewniana kładka która pod koniec lat dziewięćdziesiątych została rozebrana. Właściwy remont mostu przeprowadzono dopiero w latach 1954-1956, kiedy to zmodernizowano układ napędowy zastępując ręczny - elektrycznym. W takim stanie most przetrwał do 1988 roku, gdy, ze względu na pogarszający się stan techniczny, ruch kołowy został zamknięty i dopuszczono jedynie ruch pieszy. Od 1993 roku, czyli od momentu przeprowadzenia kapitalnego remontu konstrukcji mostu oraz mechanizmu podnoszenia, jego stan techniczny jest bardzo dobry.

Mosty o podobnych rozwiązaniach konstrukcyjnych znajdują się w: Europie - most kolejowy na rzece Rethe koło Hamburga (1934 r.) oraz w Stanach Zjednoczonych.

 

Źródło informacji: www.nowasol.pl oraz http://pl.wikipedia.org/wiki/Most_podnoszony_w_Nowej_Soli

Zdjęcia: www.nowasol.pl


 Komentarze (0)  
Pogoda w regionie
[28.07.2017 08:55]

Scattered Clouds
Temperatura: 17.7°C
Wilgotność: 55%
Ciśnienie: 1008hPa (Steady)
Wiatr: 9.7km/h,  South
Uniwersytet Zielonogórski
MDO

SONDA
[30.05.2017]
Gdzie spędzisz tegoroczne wakacje?
Na ziemi lubuskiej
Nad polskim morzem
W polskich górach
Za granicą
W wielu, różnych miejscach
Gdzieś indziej (miejsce nie wymienione powyżej)
Nie wyjeżdżam na wakacje
 

Copyright © 2004-2017 amb software | Wszelkie prawa zastrzeżone | Wykonanie: amb software
Polecamy przeglądarkę Mozilla Firefox.
...

Request served in 0.51 sec